wtorek, 28 października 2014

Kaki szaron - mój tajemniczy owoc, moje nowe odkrycie

Tak więc zagadka rozwiązana - owoc, który od rana próbujecie na moim Fanpage odgadnąć to KAKI.




Owoc ma kilka nazw KAKI, SZARON, PERSYMONA, HURMA WSCHODNIA, HEBAN WIŚNIÓWKA.
Wyglądem przypomina pomidora, skórkę ma taką troszkę grubszą niż śliwka, miąższ kolorem przypomina dynię, konsystencją brzoskwinię. W smaku bardzo słodki i soczysty. Nie ma pestek.
Do zjedzenia natychmiast powinniśmy wybrać owoc jak najbardziej miękki z gładką skórką, koniecznie z zieloną gałązką. Im bardziej czerwony tym lepszy.
Przechowujemy go w lodówce.

Owoc kaki przywędrował do nas ponoć z Chin, chociaż ja kupując go w Carrefourze wyczytałam, iż jest z Hiszpanii ;) Jest bogaty w witaminę A, C i błonnik. Zawiera również przeciwutleniacze oraz fitozwiązki  przeciwrakowe. Osoby, które mają wysoki poziom cholesterolu również mogą się zaznajomić z powyższym osobnikiem :) Wyciąg z kaki (persymony) hamuje rozwój komórek białaczki i wywołuje ich apoptozę (zaprogramowaną śmierć komórkową). 

Owoc kaki jest bardzo słodki,ale i uwaga - kaloryczny - 100 g zawiera 70 kcal, 0,58 g białka, 0,19 g tłuszczu oraz 18,59 g węglowodanów.

Owoc można wykorzystać do sałatki owocowej (idealnie nadaje się na zimne dni, żeby dostarczyć organizmowi potrzebnych kalorii i witamin, bez jedzenia ciężkich potraw), jako dodatek do lodów, można z niego zrobić drzem, można je jeść suszone i kandyzowane.

















Do dekoracji tez będzie się nadawał, bo pięknie wygląda po przekrojeniu :)

Jutro jadę po kolejne sztuki - wczoraj kupiłam tylko jedną na spróbowanie.


Dajcie znać czy jadłyście - a może macie jakieś wypróbowane przepisy z wykorzystaniem tegoż owocu?



1 komentarz:

  1. Powiem szczerze, że może miałam zły "okaz", ale zupełnie nie przypadł mi do gustu. Smakował mi jak mydło, był "ciapciaty" i jakoś nie pokochałam go. Ale po Twoim poście spróbuję jeszcze raz! :) Już wiem jaki wybrać, to teraz tylko lecieć do sklepu i szukać dojrzałych :) Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń

Byłaś, czytałaś - pozostaw po sobie ślad - choćby jedno słówko, które zmotywuje mnie oraz innych! Dziękuję :*